Het pasgeplaatste standbeeld Moments Contained voor Rotterdam Centraal trekt veel bekijks. Het vier meter hoge bronzen beeld van een vrouw van kleur kan rekenen op de goedkeuring van veel Rotterdammers, ziet regionale omroep Rijnmond. Bij de onthulling van het beeld afgelopen vrijdag voorspelde burgemeester Ahmed Aboutaleb dat het “de meest gefotografeerde plek van Rotterdam wordt”, en ook vandaag gingen tientallen mensen met het standbeeld van kunstenaar Thomas J Price op de foto. Het is volgens de regionale omroep soms zo druk bij het beeld dat mensen even moeten wachten. “Ik vind het een prachtig mooi beeld, ook waar het voor staat. Ze is trots en vastberaden”, zegt een voorbijganger die een foto maakt van het beeld. “Als je het vergelijkt met andere standbeelden in de stad, is dit echt uniek”, vertelt een ander. “Op zo’n centrale plek. En het is een vrouw.” Een man die het standbeeld filmt, noemt het werk iconisch: “Ik leg het beeld vast omdat het een typisch voorbeeld is van een Rotterdams persoon, denk ik. Het is net als het beeld van Kabouter Buttplug. Dit zijn iconische beelden”. Een Duitsprekende vrouw zegt geïnspireerd te zijn geraakt door het beeld: “Ze staat in schril contrast met de moderne architectuur”. Toch klinkt ook kritiek op het beeld. Zo vroeg NRC-columnist Rosanne Hertzberger zich af waarom juist een ‘normale’ vrouw een standbeeld krijgt. Ze noemt “een standbeeld voor iedereen een belediging voor mensen die wél heldendaden verrichten”. “Dit werk is een product van een maatschappelijke stroming waarin het volstaat om een gemarginaliseerde partij te zijn om sympathie te krijgen. Alleen maar vrouw zijn, een beperking hebben, een hoofddoek dragen, een donkere huidskleur of liefst een combinatie hiervan is genoeg om op het schild gehesen te worden, en helemaal in de culturele sector”, schrijft ze in haar column, die veel losmaakte. Fractievoorzitter van 50Plus in Rotterdam, Ellen Verkoelen had liever een beeld gezien dat verwijst naar de haven. Ook klinkt kritiek op de naam Moments Contained. Dat had wel wat meer Rotterdams gekund, vinden omstanders: “Er moet maar snel een bijnaam voor haar komen, zoals Rotterdammers dat vaker doen.” Het beeld werd in 2022 gemaakt door de Britse kunstenaar Thomas J. Price. Andere beelden van zijn hand staan in Londen en New York. Deze 42-jarige Londenaar met Caribische roots staat bekend om zijn immense bronzen beelden van zwarte mannen en vrouwen die hij zelf ‘everymen’ en ‘everywomen’ noemt: het zijn geen specifieke mensen, maar beeltenissen die zijn samengesteld uit de gezichten van meerdere personen.. Het kunstwerk is het startpunt van de beeldenroute door Rotterdam, die via het beeldenterras aan de Westersingel doorloopt tot in Rotterdam-Zuid.
Bemanning oude ijsbreker in Rotterdamse haven eindelijk op weg naar huis
Vijf bemanningsleden van een schip dat al maanden aan de ketting ligt in Rotterdam kunnen eindelijk naar huis. Drie opvarenden zijn op het schip gebleven. Het achttal zat vast op…