Rijk gaat NAM miljarden betalen voor gebruik gasopslag Norg

De Staat gaat gas- en oliebedrijf NAM miljarden euro’s betalen voor het gebruik van de gasopslag bij Norg. Dat is de uitkomst van een arbitragezaak tussen de twee partijen, schrijft staatssecretaris Vijlbrief aan de Tweede Kamer. De opslag is eigendom van de NAM en wordt door de Staat gebruikt om het gasveld in Groningen sneller te kunnen sluiten, weet RTV Noord. De exacte kosten worden na afloop van ieder jaar berekend, maar Vijlbrief verwacht dat ze de komende jaren kunnen oplopen tot in totaal 7,5 miljard euro. De arbitragezaak vloeide voort uit gemaakte afspraken tussen de twee partijen om de gasberging bij Norg voortaan te vullen met buitenlands gas dat is aangelengd met stikstof. Het lijkt dan qua kwaliteit op Gronings gas. Door de gasopslag te vullen met dat buitenlandse gas in plaats van Gronings gas kon 11,9 miljard kuub minder uit Groningen worden gewonnen. Daarmee werd de weg geëffend om het Groningenveld jaren eerder te sluiten. Eigenaar NAM gebruikte de opslag eerder om Gronings gas in op te slaan en op een gunstig moment te verkopen. Doordat er geen Gronings gas meer kan worden opgeslagen, valt die commerciële component weg. Sterker: de NAM moet juist extra kosten maken omdat het nagemaakt Gronings gas moet inkopen om de opslag te vullen. Het bedrijf en het Rijk waren het er al over eens dat de overheid hiervoor een marktconforme prijs moet betalen. Vijlbrief zegt dat de uitkomst van de arbitragezaak een hoge vergoeding heeft opgeleverd, maar legt zich daarbij neer. “De veiligheid van de Groningers staat voorop. Een snelle sluiting van het Groningenveld heeft voor het kabinet onverminderd hoge prioriteit.”

  • informationsspiegel

    Related Posts

    A2-tunnel in Maastricht enige tijd dicht door autobrand
    • June 28, 2024

    De Koning Willem-Alexandertunnel in de A2 in Maastricht is enige tijd afgesloten geweest na een autobrand in de bovenste buis. Die was daardoor zo’n twee uur gestremd. Het voertuig vloog…

    Weiterlesen
    Eisinga’s Planetarium in Franeker blijft uniek, maar archief ‘ontmaskert’ leermeester
    • June 27, 2024

    Het is en blijft uniek, het planetarium dat de Friese wolfabrikant en zakenman Eise Eisinga zelfstandig bouwde in zijn eigen woning in Franeker. Maar in tegenstelling tot wat altijd werd…

    Weiterlesen

    Nicht verpassen

    Verteidigungsexpertin über Ende von FCAS: „Ich bin pessimistisch, dass sich die Zusammenarbeit verbessert“

    • 7 views
    Verteidigungsexpertin über Ende von FCAS: „Ich bin pessimistisch, dass sich die Zusammenarbeit verbessert“

    Sexualisierte Gewalt an betäubten Frauen: Bundesregierung weiß wenig über „chemische Unterwerfung“

    • 7 views
    Sexualisierte Gewalt an betäubten Frauen: Bundesregierung weiß wenig über „chemische Unterwerfung“

    Kinder fragen, die taz antwortet: Wie teuer ist ein volles Panini-Album?

    • 6 views
    Kinder fragen, die taz antwortet: Wie teuer ist ein volles Panini-Album?

    Fußball-WM 2026: Gianni Infantinos beinahe grenzenlose Allmacht

    • 6 views
    Fußball-WM 2026: Gianni Infantinos beinahe grenzenlose Allmacht

    Kritik an Dua Lipas Hochzeit: Viele Hochzeiten und kein Todesfall

    • 7 views
    Kritik an Dua Lipas Hochzeit: Viele Hochzeiten und kein Todesfall

    1.565 Tage Krieg in der Ukraine: Familiengeschichten und kulturelles Gedächtnis

    • 6 views
    1.565 Tage Krieg in der Ukraine: Familiengeschichten und kulturelles Gedächtnis